Malmö mot Diskriminering har idag, 5 maj 2025, skickat ett brev till skolminister Lotta Edholm med anledning av den allvarliga och utbredda bristen på stöd för barn med funktionsnedsättningar i den svenska skolan. Vi ser dagligen hur barns grundläggande rätt till utbildning kränks – en rättighet som är avgörande för livskvalitet, hälsa och framtida möjligheter.
Sammanfattning av brev till skolminister Lotta Edholm
Institutet för mänskliga rättigheter och FN:s granskningskommitté har varnat för Sveriges negativa utveckling, med ökad segregation i skolorna, minskade resurser till skälig anpassning och bristande utbildning av skolpersonal i inkluderande undervisning. Även Riksförbundet Attention visar att barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar får vänta länge på stöd, får otillräckligt stöd – och i många fall exkluderas snarare än inkluderas. Konsekvenserna är stora: elever når inte upp till grundläggande kunskapsmål, isoleras och drabbas av psykisk ohälsa.
Malmö mot Diskriminering har mångårig erfarenhet av att arbeta med dessa frågor genom ärendehantering, rättsprocesser och projektet Rätt på Riktigt. Vi ser att problemet inte ligger i lagstiftningen, utan i bristande implementering och ansvarstagande på skol-, kommun- och statlig nivå. Tillsynsmyndigheter som Skolinspektionen har minskat sin kontroll kraftigt, och trots att skolor ofta bryter mot lagen får det sällan några konsekvenser.
För att förändra detta krävs konkreta reformer. I brevet presenterar vi sex förslag:
- Inför ett barnskyddssystem för skolan med anmälningsplikt vid allvarlig brist på stöd.
- Etablera riktlinjer så att socialtjänsten kan ge stöd när skolmiljön är problemet.
- Stärk Skolinspektionens ansvar och sanktionsmöjligheter.
- Inför bindande utbildningskrav om diskriminering och inkludering för skolpersonal.
- Säkerställ resurser för skälig anpassning och tillgängliga läromedel.
- Utred hur barn som utsatts för diskriminering ska få tillgång till rättslig prövning.
Alla barn har rätt att lyckas i skolan och att längta till en ny skoldag. Det är hög tid att svensk skola slutar svika barn med funktionsnedsättning. Staten måste ta sitt ansvar – på riktigt.