Rättsfall

Här hittar du alla rättsfall om bristande tillgänglighet som har prövats i domstol.

Filtrera rättsfall
Taggar
Taggar: Anpassningar vid prov, Grundskola

Målet rör skolans ansvar för tillgänglighet i samband med de nationella proven.

Taggar: anpassning av lokaler, Grundskola

Målet rör anpassningar av skolans lokaler och entreer för en elev som använder rullstol.

Det här fallet kan du använda om du har en fysisk funktionsnedsättning och skolan inte genomför tillgänglighetsanpassningar av lokalerna.
Taggar: Grundskola, särskilt stöd, skyndsamhetskrav, utredningsskyldighet

Målet rör skolans ansvar att skyndsamt utreda och sätta in särskilt stöd.

Det här fallet kan du använda om skolan inte har satt in stöd inom rimlig tid.
Taggar: Anpassningar vid prov, Grundskola

Målet rör skolans ansvar för tillgänglighet i samband med de nationella proven.

Taggar: Grundskola, särskilt stöd, skyndsamhetskrav, utredningsskyldighet

Målet rör skolans ansvar att skyndsamt utreda och sätta in särskilt stöd.

Det här fallet kan du använda om skolan inte har satt in stöd inom rimlig tid.
Taggar: Anpassningar vid prov, Högskola, rättegångskostnader

Målet rör en student på högskola och anpassningar i samband med salstentamen. Målet rör också reglerna om rättegångskostander.

Taggar: bemötande, Grundskola, skolstart

Målet rör en skolas bemötande och information vid skolstart för en elev med funktionsnedsättning.

Det här fallet kan du använda om skolan skapar osäkerhet inför att ta emot en elev med funktionsnedsättning.
Taggar: Grundskola, kännedom om diagnos, särskilt stöd, utredningsskyldighet

Målet rör skolans ansvar att utreda och analysera en elevs behov av stöd och sätta in särskilt stöd. Målet tydliggör betydelsen av skolans kännedom om elevens diagnos samt betydelsen av elevens bevislättnad i den här typen av mål.

Högsta domstolen slår fast att skolor har långtgående skyldigheter att utreda och analysera vilket stöd en elev behöver och att det gäller oavsett om eleven har en diagnos eller inte. När detta inte görs och en elev t.ex. får ökad frånvaro för att stödinsatserna brister kan skolan dömas för diskriminering i form av bristande tillgänglighet. Högsta domstolen tydliggör också att om en skola inte följer skollagens krav på tillgänglighet så är det upp till skolan att bevisa att det skolan gjort istället har varit tillräckligt för att slippa ansvar för diskriminering.

Eftersom domen kommer från Högsta domstolen har den relevans för alla ärenden om bristande stöd i skolan. Domen är extra användbar i situationer där skolans arbete med stöd brustit eller om skolan säger att den inte har ett ansvar för att den inte vet vilken diagnos eleven har.
Taggar: Anpassningar vid prov, Grundskola

Målet rör skolverkets ansvar för vilka hjälpmedel som får användas i samband med de nationella proven.

Taggar: Grundskola, särskilt stöd, utredningsskyldighet

Målet handlar om en elev där en skola, efter att den konstaterat att skolans extra anpassningar inte längre var tillräckliga och att eleven behövde särskilt stöd, inte gjorde en ny pedagogisk utredning kring hur elevens aktuella stödbehov såg ut. Domstolen konstaterar att detta är bristande tillgänglighet enligt diskrimineringslagen.

Den här domen kan du använda när en skola inte gör en pedagogisk utredning av en elevs behov av särskilt stöd eller om skolan inte gör en ny utredning efter att en situation har blivit påtagligt värre för eleven.
Taggar: Grundskola, hjälpmedel

Målet rör om en skola gett en elev tillgång till rätt hjälpmedel och stöd.

Taggar: Anpassningar vid prov, Grundskola

Målet rör skolans ansvar för tillgänglighet i samband med de nationella proven.

Taggar: Grundskola, rättegångskostnader

Målet handlar om flera olika former av diskriminering bl.a. bristande tillgänglighet. Målet tar också upp reglerna om rättegångskostnad.