Tolv tips till kämpande föräldrar

Det blir mycket fokus på barnet och det ska det så klart vara – men för att orka som förälder behöver man ta hand om sig själv också. Kortvariga kriser fixar man, men detta är ofta långvariga kriser. Att försöka få orken att räcka kan kännas som att springa ett maraton utan vare sig karta, kompass eller tillräcklig kondition. Därför behöver man som förälder fokusera på rätt saker. Skollagen ser ut som den gör och betygskriterierna ställer orimligt höga krav på förmågor som är nedsatta hos exempelvis personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Men det kan jag inte ändra. Därför tror jag det kan vara viktigt att hjälpa oss föräldrar att förstå vad som faktiskt går att påverka. Jag hoppas att den här hemsidan ska hjälpa till med att skala av och tydliggöra vad som är ens ansvar som förälder, och vad som inte är det. Det är så klart individuellt vad man behöver som förälder och det kan också variera över tid. Jag vet att återhämtning kan kännas som ytterligare ett krav på sådant som man ”måste” göra. Men jag tror det är viktigt att påminna oss föräldrar om att vi behöver göra sådant som får oss att må bra för att vi ska orka.

 

1. Ta kontakt med skolan om du känner oro för ditt barns skolsituation.

Det är bättre att ta kontakt i tidigt skede, både eftersom det ger bättre förutsättningar för samarbete och för att det minskar risken för att ditt barns skolsituation och mående ska försämras ytterligare.

 

2. Lita på dig själv och på att du vet vad ditt barn behöver.

Du är den som känner ditt barn bäst! Försök att våga och orka stå upp för ditt barn exempelvis genom att vara tydlig med vad hen behöver, vad som fungerar och vad som behöver förändras.

 

3. Värna relationen till ditt barn,

exempelvis genom att göra sådant som ni tycker om tillsammans eller vara närvarande utan att ställa krav. Att ditt barn mår bra är det viktigaste, skolan går att ta igen!

 

4. Kroka arm med och ta hjälp av personer med rätt kompetens och de som bemöter dig och ditt barn på sätt som känns bra.

Försök att skaka av dig “välmenande” råd och tyckande om hur du bör förhålla dig och agera som förälder.

 

5. Var uppmärksam och nyfiken på i vilka situationer och sammanhang som ditt barn mår bra.

Vad är det som gör att ditt barn mår och fungerar så bra i dessa situationer och sammanhang? Kan du/ni använda dessa lärdomar för att skapa bättre förutsättningar för ditt barn i skolan?

 

6. Skynda långsamt!

Det kan ta lång tid för ditt barn att återhämta sig om hen har drabbats av utmattning. Att återhämta sig efter en utmattning och att komma i kapp med skolarbetet är två problem som inte går att åtgärda samtidigt.

 

7. Undersök vad du och ditt barn har för alternativ och handlingsutrymmen i olika situationer och sammanhang.

Fokusera på sådant som du kan påverka och försök att släppa eller delegera resten.

 

8. Ta del av och sök stöd i andra familjers upplevelser och erfarenheter.

Du och ditt barn är inte ensamma. Det finns tyvärr många barn, unga och föräldrar som har upplevt eller upplever liknande situationer som ni. Tillsammans är vi starkare!

 

9. Var snäll mot och rädd om dig själv!

Du är den viktigaste personen för ditt barn och din ork behöver räcka många år framöver. Om ni är två föräldrar, försök att hjälpas åt genom att dela på ansvaret. Om du lever ensam är det ännu viktigare att ta hjälp av det nätverk som finns runt dig och ditt barn och att försöka prioritera vila och återhämtning i vardagen.

 

10. Kolla om det finns något stöd i kommunen eller regionen

Finns någon med samordningsansvar för barn och unga med funktionsnedsättningar som skulle kunna vara behjälplig med att ”hålla ihop allt”?

 

11. Kontakta en jurist på antidiskrimineringsbyrå eller annan sakkunnig för handledning.

 

12. Sist men inte minst, kom ihåg att det finns olika sätt och olika vägar för att nå det långsiktiga målet!

Det går att ta igen “förlorad skolgång” i efterhand. Efter grundskolan finns fler valmöjligheter och mer flexibla lösningar, vilket förbättrar förutsättningarna för att alla elever ska få möjlighet att lyckas.

 

Sara Torres är funktionsstöds- och tillgänglighetssamordnare i Malmö stad och mamma till en dotter som har autism och ADHD