Utkräva ansvar

För att komma till rätta med problem i skolan och få till en förändring är det bra att veta vem man ska prata med och om vad. I skolan finns en tydlig ansvarskedja från lärare till rektor och skolans huvudman.

Vid problem i skolan bör elev eller vårdnadshavare först diskutera med läraren eller rektorn. Om problemen kvarstår är nästa steg att kontakta huvudmannen.

Ansvarskedja i skolan

Ansvarskedjan inom den svenska skolan består av följande roller: skolans huvudman, rektor, läraren och vårdnadshavaren.

Skolans huvudman är:

  • kommunen för kommunala skolor
  • skolans styrelse för fristående skolor
  • Specialpedagogiska skolmyndigheten för specialskolorna.

Huvudmannens ansvar är att:

  • se till att skolan har de resurser som skolan behöver
  • se till att alla elever har en plats i en skola
  • kontinuerligt arbeta för skolans förbättring
  • garantera att alla elever har möjlighet att nå de uppsatta målen
  • se till att trakasserier och kränkningar utreds och åtgärdas
  • ha det yttersta ansvaret för det som sker i skolan.

Rektor:

  • ansvarar för kvaliteten och resultaten på skolan
  • ska se till att skolan är en trygg miljö
  • ska se till att elever får nödvändigt stöd
  • ska anmäla till huvudmannen när det framkommer uppgifter om trakasserier eller kränkningar på skolan
  • är pedagogisk ledare och chef över lärare och annan personal på skolan.

Läraren:

  • ansvarar för att planera och genomföra undervisningen
  • bedömer elevernas prestationer och stöttar deras lärande
  • ska arbeta för att skapa en positiv och trygg skolmiljö
  • ska sätta in så kallade extra anpassningar i undervisningen för en elev som har behov av det
  • ska hålla vårdnadshavare informerade om elevens utveckling.

Vårdnadshavare:

  • har huvudansvaret för barnet
  • har ansvaret att få barnet att gå till skolan (alltså, fullgör sin så kallade skolplikt). Barn kan fullgöra skolplikten i grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan eller sameskolan.

Klaga i rätt ordning

Om eleven inte får rätt stöd behöver du klaga i rätt ordning.

Skolan
Prata först med skolan. Rektorn ansvarar för att eleven får rätt stöd.
Huvudmannen
Om rektorn inte lyssnar ska du vända dig till huvudmannen. Huvudmannen måste ta emot och utreda klagomål enligt lag. Utredningen ska ske skyndsamt och du ska få återkoppling.
Tillsynsmyndighet
Om det inte hjälper att kontakta huvudmannen kan du anmäla skolan till någon av tillsynsmyndigheterna Skolinspektionen och Diskrimineringsombudsmannen.

Överklaga skolans beslut direkt

En del av skolans beslut kan du också överklaga direkt. Att överklaga ett beslut innebär att det görs en rättslig prövning av ett beslut som skolan har fattat.

Exempel på beslut som du kan överklaga direkt är

  • beslut om åtgärdsprogram
  • beslut om anpassad eller särskild undervisning
  • beslut om skolplacering
  • beslut om plats på specialskola.

Huvudregeln är att skolan ska informera dig om att du kan överklaga ett beslut som fattats. Det händer tyvärr ofta att de inte informerar om det. Fråga då skolan om beslutet går att överklaga.

Många beslut i skolan prövas av Skolväsendets överklagandenämnd. Läs mer om hur du överklagar

Observera! Du lämnar in överklagan till skolan och skolans huvudman skickar den vidare till Skolväsendets överklagandenämnd.

Överklaga åtgärdsprogram

Du kan överklaga rektorns beslut om åtgärdsprogram till Skolväsendets överklagandenämnd (ÖKN). Följande gäller:

  • Från det att du fått ett beslut har du tre veckor på dig att överklaga.
  • Du ska lämna överklagan till skolan och inte direkt till ÖKN.
  • Skolan ska pröva om överklagan kommit in i rätt tid. Efter det ska skolan inom en vecka skicka din överklagan till ÖKN.
  • Skolan ska skicka in överklagan med bilagor.

Även om skolan ändrar beslutet så ska din överklagan ändå skickas till överklagandenämnd. Skolan ska då också skicka med det nya beslutet om åtgärdsprogram. 

Beslut från överklagandenämnd kommer oftast inom 3 månader men det kan ta upp till 6 månader att få ett beslut. Överklagandenämnd kan bara upphäva beslut om åtgärdsprogram. Det innebär att överklagandenämnd bara kan besluta att ett åtgärdsprogram inte gäller. Rektorn måste då fatta ett nytt beslut om åtgärdsprogram. Överklagandenämnds beslut är ofta utförliga och de förklarar ofta vad skolan gjort fel.

Bra att veta är att det också går att överklaga ett beslut om att inte utarbeta ett åtgärdsprogram.

Checklista för att överklaga till Skolväsendet överklagandenämnd (ÖKN)

Det här behöver du tänka på när du ska göra en överklagan:

    1.

  • 2.

  • – Överklagandet ska ha kommit till skolan inom tre veckor från att du fått beslutet.
  • – Skriv vilket beslut du överklagar, vilken ändring du vill ha och varför.
  • – Skriv ditt namn, ditt personnummer och dina kontaktuppgifter.
  • – Är du vårdnadshavare, så ska du ange elevens namn, personnummer och adress. Om ni är två vårdnadshavare är utgångspunkten att båda ska skriva under överklagandet.
  • – Överklagandet och övriga handlingar du skickar in blir allmänna handlingar. En sekretessprövning görs för det fall någon begär att få ut handlingar. Nämndens beslut är offentliga, så alla kan se dem.