Har skolan gjort vad den ska?

En elev når inte kunskapsmålen eller har andra svårigheter i skolan.

1. Har extra anpassningar gjorts? (läs mer här)

Nej – Tala med lärare/mentor

Ja, men inte tillräckligt

2. Begär att utredning om särskilt stöd görs

Kartläggning av
– Skolsituationen
– Pedagogisk bedömning

Deltagande av
Elev och vårdnadshavare
Elevhälsa

Är utredningen uppdaterad och aktuell?

Analys av vilket behov av stöd eleven har
Utifrån elevens behov, styrkor och svårigheter

3. Beslut om att upprätta åtgärdsprogram

Om skolan beslutar att inte upprätta åtgärdsprogram – Överklaga beslut till ÖKN.

4. Åtgärdsprogram

Konkreta åtgärder
Adekvata utifrån behov som framkommit i utredningen
Åtgärderna ska omfatta elevens hela skolsituation
Möjliga att utvärdera

Kom ihåg! Det finns krav kring särskilt ingripande åtgärder som enskild undervisning och särskild undervisningsgrupp. Det ska då:

Framgå vem som ansvarar för åtgärderna
Framgå vem som ansvarar för utvärdering och när utvärdering ska göras

Brister i åtgärdsprogram Överklaga beslut till ÖKN

Att överklaga ett åtgärdsprogram

Skolväsendets överklaganenämnd (ÖKN)
ÖKN överprövar många beslut som rör särskilt stöd och anpassningar. Om de kommer fram till att beslutet är felaktigt måste skolan fatta ett nytt beslut. Här är en länk där du kan se alla beslut som går att överklaga till myndigheten.

5. Skolan skickar inte vidare till ÖKN

Om ej kommit in för sent ska skolan direkt skicka till ÖKN (inom 1 vecka)
Om skolan ändrar beslutet ska de ändå skicka till ÖKN
Den enda gången skolan inte ska skicka vidare till ÖKN är om överklagandet kommer in för sent.

Om skolan inte skickar vidare överklagandet kan det anmälas till JO

6. Beslut från ÖKN

Kritik och återförvisat åtgärdsprogram:

Ta kontakt med skolan och begär att bristerna åtgärdas skyndsamt

Om ÖKN ej riktar kritik:

Åtgärdsprogrammet som tagits fram är det som gäller.

7. Utvärdering av åtgärdsprogram

Utvärdering ska göras X

Viktigt att säkerställa att
De åtgärder som fungerar bevaras
Att det utreds hur nya åtgärder svarar mot de behov som eleven har