Har skolan gjort vad den ska?
En elev når inte kunskapsmålen eller har andra svårigheter i skolan.
1. Har extra anpassningar gjorts? (läs mer här)
Nej – Tala med lärare/mentor
Ja, men inte tillräckligt
2. Begär att utredning om särskilt stöd görs
Kartläggning av
– Skolsituationen
– Pedagogisk bedömning
Deltagande av
Elev och vårdnadshavare
Elevhälsa
Är utredningen uppdaterad och aktuell?
Analys av vilket behov av stöd eleven har
Utifrån elevens behov, styrkor och svårigheter
3. Beslut om att upprätta åtgärdsprogram
Om skolan beslutar att inte upprätta åtgärdsprogram – Överklaga beslut till ÖKN.
4. Åtgärdsprogram
Konkreta åtgärder
Adekvata utifrån behov som framkommit i utredningen
Åtgärderna ska omfatta elevens hela skolsituation
Möjliga att utvärdera
Kom ihåg! Det finns krav kring särskilt ingripande åtgärder som enskild undervisning och särskild undervisningsgrupp. Det ska då:
Framgå vem som ansvarar för åtgärderna
Framgå vem som ansvarar för utvärdering och när utvärdering ska göras
Brister i åtgärdsprogram Överklaga beslut till ÖKN
Att överklaga ett åtgärdsprogram
Skolväsendets överklaganenämnd (ÖKN)
ÖKN överprövar många beslut som rör särskilt stöd och anpassningar. Om de kommer fram till att beslutet är felaktigt måste skolan fatta ett nytt beslut. Här är en länk där du kan se alla beslut som går att överklaga till myndigheten.
5. Skolan skickar inte vidare till ÖKN
Om ej kommit in för sent ska skolan direkt skicka till ÖKN (inom 1 vecka)
Om skolan ändrar beslutet ska de ändå skicka till ÖKN
Den enda gången skolan inte ska skicka vidare till ÖKN är om överklagandet kommer in för sent.
Om skolan inte skickar vidare överklagandet kan det anmälas till JO
6. Beslut från ÖKN
Kritik och återförvisat åtgärdsprogram:
Ta kontakt med skolan och begär att bristerna åtgärdas skyndsamt
Om ÖKN ej riktar kritik:
Åtgärdsprogrammet som tagits fram är det som gäller.
7. Utvärdering av åtgärdsprogram
Utvärdering ska göras X
Viktigt att säkerställa att
De åtgärder som fungerar bevaras
Att det utreds hur nya åtgärder svarar mot de behov som eleven har