Dialog med skolan
Här får du tips och stöd till hur du kan föra en dialog med skolan som utgår från barnets bästa (enligt barnkonventionen).
Vi vet att det kan vara svårt att ställa krav när skolan verkar ducka från sitt ansvar. Men i dialogen finns en chans till att skolsituationen blir bättre för ditt barn. Det är skolan som bär ansvaret för barnets rätt till utbildning och för att samverkan med vårdnadshavarna fungerar. Mer information om Elevens rättigheter finns här.
Följande förslag har delats av antidiskrimineringsbyråer och föräldranätverket Elevens rätt och är baserat på deras erfarenheter. Materialet ger tips på hur du kan förbereda dig och vad du kan tänka på inför, under och efter mötet med skolan.
Inför ett möte med skolan
Förbered dig genom att skriva ner vad du vill ta upp – ge verkliga exempel på sådant som är svårt eller som inte fungerar för ditt barn i skolan: Är det något särskilt ämne som är svårt eller någon särskild del i undervisningen? Har ditt barn svårt att till exempel koncentrera sig, läsa eller skriva? Vad säger ditt barn?
Det kan också vara hjälpsamt att fundera över vad som fungerar bra för ditt barn:
Är det någon särskild tid under skoldagen, något specifikt ämne eller någon speciell pedagog som det fungerar bra med? Om det är så, vad tror du att det beror på?
Ibland går det att hitta lösningar på det som är svårt genom att utgå från det som fungerar och skapa förutsättningar för att göra mer av det.
Begär ut elevakten, där skolan ska samla viktiga dokument som rör eleven. Genom att du utgår från elevakten, kan dialogen med skolan bli mer konkret och du som vårdnadshavare får en tydligare bild av vad skolan har gjort och inte gjort. Skriv även ut och ta med din skriftliga konversation med skolan.
Tänk på att få med all konversation med skolan på e-mail, sms eller chatt. När den finns skriftligt, så har ni dokumenterat det som du har uppmärksammat eller frågat efter och det som skolan har lovat.
Gör gärna en tidslinje över det som ni har diskuterat. Till exempel:
- 23 januari skrev skolan att Y skulle få en stödperson.
- 25 februari skrev jag och undrade varför Y inte fått någon stödperson.
- 3 mars skrev skolan att de aldrig lovat någon stödperson till Y.
Inför mötet kan du även skriva ner hur ditt barn vill ha det i skolan.
Kom ihåg
Mötesform: vilka är med på mötet
Du som vårdnadshavare kan inte alltid påverka vilka som deltar på mötet. Men du kan be att få veta vilka deltagarna är i förväg.
Förutom berörda lärare, specialpedagog och kurator, ska även rektor delta för att den med högsta ansvar ska förstå problemen och se till att det finns pengar för att lösa det. Även utomstående parter såsom rehabilitering, psykolog eller liknande kan behöva vara med för att fånga in hela situationen för eleven.
Ibland är det bra med ett SIP-möte, som skolan är skyldig att kalla till i vissa fall. Ett sådant möte erbjuder ett samordnat stöd från kommunen, vården och skolan. Mer information om SIP-möte.
När du vet vilka som kommer med till mötet, kan du skapa jämvikt. Om skolan kommer med fyra representanter är det bra om ni är minst två personer. Du kan ta med dig din partner, en vän, din mamma eller en person som tidigare varit i en liknande situation som vårdnadshavare. Det går även bra att kontakta föräldranätverk som Elevens rätt.
Förutom att vara ett stöd, kan den som följer med dig också skriva minnesanteckningar. Meddela skolan om vem och vilka som kommer till mötet.
Dagordningen
En stor hjälp är en dagordning som lyfter det viktigaste och som ger struktur åt mötet. Dagordningen ska skickas ut till alla innan mötet.
Om skolan har skickat dig en dagordning: se till att den ger svar på skolans syfte med mötet. Mötesdeltagarna ska stå med i inbjudan. Om du inte är nöjd med skolans dagordning, så fokusera då på ett fåtal saker som du vill ta upp i mötet. Du kan också fråga skolan om du får skriva en ny dagordning inför mötet.
Om skolan inte har skickat dig en dagordning: be om en dagordning – eller fråga om du kan få skriva en dagordning för mötet.
Checklista inför mötet:
Under mötet med skolan
Försök bidra till god samverkan med skolan. Beskriv i vilka situationer och sammanhang ditt barn upplever svårigheter i skolmiljön, vad det är som blir svårt och vad dessa svårigheter får för konsekvenser för ditt barn. Beskriv även vad som fungerar bra för ditt barn i skolan, eftersom det kan ge vägledning kring på vilket sätt förutsättningarna behöver förändras.
Be pedagog eller mentor att fundera på vilka insatser som kan genomföras för att skapa en bättre skolmiljö för ditt barn. Behöver ditt barn anpassningar eller stöd som hen inte får idag? Bolla tillbaka ansvaret till skolan. Fråga dem: “Hur vill ni göra här?”
Du kan läsa mer om anpassningar under ”Elevens rättigheter ”.
Säg inte ja eller nej till något under mötet som du sedan kan ångra. Det är bättre att du ber att få svara senare. Då hinner du tänka igenom vad som blev sagt, innan du fattar ditt beslut.
Om det kommer upp frågor på mötet som ni inte har bestämt att prata om, så ska du be att ni pratar om det på ett nytt möte.
Tänk också på att:
- Ta hand om och berätta om dina behov, till exempel, att du behöver flera pauser under mötet.
- Spela gärna in mötet. Då slipper du fokusera på att anteckna under mötet.
Checklista under mötet:
- – Vilket stöd och vilka extra anpassningar har läraren bedömt att ditt barn är i behov av och har rätt till?
- – Vad har vi bestämt?
- – Vem har sagt vad?
- – Vilken person är ansvarig för vad?
- – Hur hanterar vi om någon av oss måste ändra på något som vi har bestämt?
- – När skickas protokollet ut?
Efter mötet med skolan
Efter mötet ska det som du och skolan tillsammans bestämt bli verklighet.
Checklista efter mötet:
- – Om du inte tycker att protokollet ser korrekt ut: Skriv att du inte godkänner protokollet och förklara hur innehållet skiljer sig från din uppfattning av mötet.
Psykologisk trygghet
Ofta kan du känna dig sårbar i mötet med skolan, men det kan vara bra att komma ihåg att personalen också kan känna sig osäkra. De är rädda för att göra fel, eller kanske vet de att de har gjort fel. De kan känna sig trängda av omöjliga krav från huvudman och rektorn. Men det är rektorns ansvar att se till att skolans personal kan ge elever rätt stöd.
Föräldranätverket Elevens rätt skriver att föräldrar ibland upplever att personalen utsätter dem för härskartekniker. En av härskarteknikerna är att läraren säger att barnet är det värsta bland alla barn och att de lyckas med alla andra men inte just ditt barn. Eller så säger läraren att barnets behov är omöjliga, trots att barnets behov är vanligt förekommande.
Ju mer otrygg en lärare är, desto mer ovillig kan läraren bli att lyssna på dig. Läraren hamnar då lätt i försvar. Tänk därför gärna på de här tipsen som ska göra både dig och läraren tryggare:
- När du blir utsatt för härskartekniker; kom då ihåg att lärarna är rädda att göra bort sig och att du skrämmer dem.
- Sätt ord på det som har gått fel, men försök att tänka framåt.
- Om du litar på att lärarna vill barnets bästa, se till att visa det.
- Påminn om ditt och lärarens gemensamma mål: barnets bästa.
- Ta med dig en medföljare som stöd.