Dialog med skolan
Här får du tips och stöd till hur du kan föra en dialog med skolan som utgår från barnets bästa.
Att dialogen mellan dig som vårdnadshavare och skolan fungerar är en av de viktigaste faktorerna för att skolan ska fungera för ditt barn. Vi vet att det kan kännas svårt och att det är lätt att känna sig maktlös. Men det snabbaste sättet för att få skolsituationen att bli bättre för ditt barn är genom samarbete med skolan. Vad du som vårdnadshavare gör spelar stor roll men det är skolan som bär ansvaret för barnets rätt till utbildning. Skolan har dessutom ett ansvar för att samverkan med vårdnadshavarna fungerar.
Följande förslag har delats av antidiskrimineringsbyråer och föräldranätverket Elevens rätt och är baserat på deras erfarenheter. Materialet ger tips på hur du kan förbereda dig och vad du kan tänka på inför, under och efter mötet med skolan.
Inför mötet med skolan
Förbered dig genom att skriva ner vad du vill ta upp. Ge verkliga exempel på sådant som är svårt eller som inte fungerar för ditt barn i skolan: Är det något särskilt ämne som är svårt eller någon särskild del i undervisningen? Har ditt barn svårt att till exempel koncentrera sig, läsa eller skriva?
Kom ihåg att prata med ditt barn och skriv ner vad ditt barn tänker och hur den vill ha det i skolan.
Det kan också vara hjälpsamt att fundera över vad som fungerar bra för ditt barn:
Är det någon särskild tid under skoldagen, något specifikt ämne eller någon speciell pedagog som det fungerar bra med? Om det är så, vad tror du att det beror på?
Ibland går det att hitta lösningar på det som är svårt genom att utgå från det som fungerar och skapa förutsättningar för att göra mer av det.
Ibland kan det vara bra att begära ut elevakten eller gå in och läsa om skolan har en webbportal där dokumentation kring eleven samlas. Genom att du får en tydligare bild av vad skolan har gjort och inte gjort kan dialogen med skolan bli mer konkret. Du som vårdnadshavare kan också bli tydligare i var du ser att det finns brister.
Gå även igenom din skriftliga konversation med skolan om det finns till exempel e-mail, sms eller chatt. Det kan vara bra att skriva ut och ta med till möte med skolan eftersom det då finns dokumenterat det som du har uppmärksammat eller frågat efter och det som skolan har lovat.
Gör gärna en tidslinje över det som har hänt och sådant som ni har diskuterat. Till exempel:
- 23 januari skrev skolan att Y skulle få en stödperson.
- 25 februari skrev jag och undrade varför Y inte fått någon stödperson.
- 3 mars skrev skolan att de aldrig lovat någon stödperson till Y.
KOM IHÅG!
1. Vad vill ditt barn?
2. Gå igenom vad skolan har gjort och inte har gjort.
3. Om du behöver mer information kan du begära ut elevakten.
4. Skriv ut mailkonversation, sms och chatkonversationer.
Mötesform: vilka är med på mötet
Du som vårdnadshavare kan inte alltid påverka vilka som deltar på mötet. Men du kan be att få veta vilka deltagarna är i förväg. Om du saknar någon så kan du be om att den också bjuds in.
Förutom berörda lärare, specialpedagog och kurator är det ofta bra att även rektor deltar för att den med högsta ansvar ska förstå problemen och se till att det finns pengar för att lösa dem. Även utomstående parter såsom rehabilitering, psykolog eller liknande kan behöva vara med för att fånga in hela situationen för eleven.
Ibland behövs en samordnad individuell plan (SIP). Då hålls ett SIP-möte, som skolan är skyldig att kalla till i vissa fall. Syftet med ett sådant möte är att få till ett samordnat stöd från kommunen, vården och skolan. Mer information om SIP.
När du vet vilka som kommer med till mötet, kan du skapa jämvikt. Om skolan kommer med fyra representanter är det bra om ni är minst två personer. Du kan ta med dig din partner, en vän, din mamma eller en person som tidigare varit i en liknande situation som vårdnadshavare. Det går även bra att kontakta föräldranätverk som Elevens rätt.
Förutom att vara ett stöd, kan den som följer med dig också skriva minnesanteckningar. Meddela skolan om vem och vilka som kommer till mötet.
Dagordningen
En dagordning som ger struktur åt mötet är en stor hjälp för att få en fungerande dialog. Om alla som ska vara med på mötet får dagordningen innan så kan de förbereda sig och mötet kan fokusera på att hitta lösningar.
Om skolan har skickat dig en dagordning: se till att den ger svar på skolans syfte med mötet. Mötesdeltagarna ska stå med i inbjudan. Kontakta skolan innan mötet om det är någon punkt som du vill ta upp som inte finns med på dagordningen så att du slipper argumentera för det på plats och alla har kunnat förbereda sig.
Om skolan inte har skickat dig en dagordning: be om en dagordning – eller fråga om du kan få skriva en dagordning för mötet så att du kan vara säker på att det du vill ta upp kommer med.
Checklista inför mötet:
Under mötet med skolan
Att sitta i möte med skolans personal kan ibland kännas jobbigt och stressande särskilt när man är orolig för sitt barn. Det är lätt att bli upprörd och arg. Det är ändå viktigt att som vårdnadshavare försöka bidra till god samverkan med skolan. Du som vårdnadshavare har ett gemensamt ansvar tillsammans med skolan för att barnets skolgång ska bli så bra som möjligt.
Det viktigaste är att hitta lösningar framåt och att skolan förstår vilka behov ditt barn har. Försök att hålla fokus på att hitta lösningar så att situationen kan bli bättre. Beskriv i vilka situationer och sammanhang ditt barn upplever svårigheter i skolmiljön, vad det är som blir svårt och vad dessa svårigheter får för konsekvenser för ditt barn. Beskriv även vad som fungerar bra för ditt barn i skolan, eftersom det kan ge vägledning kring på vilket sätt förutsättningarna behöver förändras. Om ditt barn själv har uttryckt vad den vill eller vad som är särskilt jobbigt så ta upp det så att skolan får veta det.
För att dialogen ska fungera behöver båda sidor bli hörda. Det är skolan som har ansvaret för skolmiljön och att en elev får det stöd som den har rätt till. Be pedagog eller mentor att fundera på vilka insatser som kan genomföras för att skapa en bättre skolmiljö för ditt barn. Behöver ditt barn anpassningar eller stöd som hen inte får idag? Bolla tillbaka ansvaret till skolan. Fråga dem: “Hur vill ni göra här?”
Du kan läsa mer om anpassningar under ”Elevens rättigheter ”.
Det kan vara svårt att ta in allt som sägs under ett möte. Säg inte ja eller nej till något under mötet som du sedan kanske ångrar. Det är bättre att du ber att få svara senare. Då hinner du tänka igenom vad som blev sagt, innan du fattar beslut.
Om det kommer upp frågor på mötet som ni inte har bestämt att prata om, så kan du be att ni pratar om det på ett nytt möte.
I slutet av mötet är det bra om det görs en sammanfattning där man går igenom vad som har bestämts, vem som ska göra vad och vad som är nästa steg. Om det ska ske fler möten så kan de bokas in direkt. Du kan be att det görs innan mötet avslutas.
Tänk också på att:
- Det är viktigt att det som tas upp på mötet dokumenteras. Vårt förslag är att det är någon på skolan som ska göra det. Du har rätt att ta del av anteckningarna som förs och säg redan på mötet att du vill få de utskickade.
- Ta hand om och berätta om dina behov, till exempel om du behöver pauser under mötet.
- Spela gärna in mötet. Då slipper du fokusera på att ta egna anteckningar under mötet.
Checklista under mötet:
- – Vilket stöd och vilka extra anpassningar har läraren bedömt att ditt barn är i behov av och har rätt till?
- – Vad har vi bestämt?
- – Vem har sagt vad?
- – Vilken person är ansvarig för vad?
- – Hur hanterar vi om någon av oss måste ändra på något som vi har bestämt?
- – När skickas protokollet ut?
Efter mötet med skolan
Efter mötet ska det som du och skolan tillsammans bestämt bli verklighet.
För din egen skull är det bra om du skriver ner vem du pratade med, vad du sa och hur ni bestämde att kommunicera efter mötet. Om du har spelat in mötet så är det bra att lyssna igenom en gång. Ibland minns man inte exakt vad som blev sagt och det kan vara bra att höra det en gång till för att förstå.
Läs igenom skolans anteckningar från mötet. Om det som skolan angett inte stämmer med din bild av vad som sagts och bestämts så skicka ett mejl och förklara hur innehållet skiljer sig från din uppfattning av mötet.
Det är bra att föra dagbok kring vad som händer för barnet i skolan. På så sätt har du anteckningar att gå tillbaka till om det blir ett uppföljande möte.
Se till att följa upp det som bestämdes på mötet. Om du har sagt att du ska återkomma med information eller uppgifter så gör det. Följ också upp att det som skolan sagt att de ska göra blir av. Om inget har hänt, kontakta den som skulle göra något.
Om skolan inte kommer dig till mötes – skicka in ett formellt klagomål till skolans huvudman.
Checklista efter mötet:
- – Om du inte tycker att protokollet ser korrekt ut: Skriv att du inte godkänner protokollet och förklara hur innehållet skiljer sig från din uppfattning av mötet.
Tips när det blir svårt
- Om det är svårt att få till fungerande möten med skolan kan det vara bra att en extern person kommer in och håller i mötet. Du kan föreslå det till skolan.
- Fråga skolan: “Vad vill ni att barnet ska uppnå?” Då blir det tydligare om ni har samma mål med barnets skolgång och vad mötet ska leda till.
- Du kan använda dig av klargörande frågor såsom ”Hur menar du nu?” om du känner dig osäker på vad de menar.
- Vägra att prata om skolans ekonomi. Det är inte ditt eller ditt barns ansvar, det är rektorn och skolans huvudman som har ansvaret!
- Om skolan skuldbelägger barnet eller dig som vårdnadshavare – säg bestämt till vad du tycker. Barn vill i allmänhet gå i skolan – om den är anpassad för dem. Kanske du kan säga något i stil med: ”Jag ser till att barnet kommer till skolan men ni måste se till så barnet trivs och stannar kvar när det är här”.
Psykologisk trygghet
Ofta kan du känna dig sårbar i mötet med skolan, men det kan vara bra att komma ihåg att personalen också kan känna sig osäkra. De är rädda för att göra fel, eller kanske vet de att de har gjort fel. De kan känna sig trängda av omöjliga krav från huvudman och rektorn. Men det är rektorns ansvar att se till att skolans personal kan ge elever rätt stöd.
Föräldranätverket Elevens rätt skriver att föräldrar ibland upplever att personalen utsätter dem för härskartekniker. En av härskarteknikerna är att läraren säger att barnet är det värsta bland alla barn och att de lyckas med alla andra men inte just ditt barn. Eller så säger läraren att barnets behov är omöjliga, trots att barnets behov är vanligt förekommande.
Ju mer otrygg en lärare är, desto mer ovillig kan läraren bli att lyssna på dig. Läraren hamnar då lätt i försvar. Tänk därför gärna på de här tipsen som ska göra både dig och läraren tryggare:
- När du blir utsatt för härskartekniker; kom då ihåg att lärarna är rädda att göra bort sig och att du skrämmer dem.
- Sätt ord på det som har gått fel, men försök att tänka framåt.
- Om du litar på att lärarna vill barnets bästa, se till att visa dem det.
- Påminn om ditt och lärarens gemensamma mål: barnets bästa.
- Ta med dig en medföljare som stöd.